Co je to Black Friday a jak vznikl?

20. 11. 2025 17:00 Aktuality

Co je to BLACK FRIDAY, co znamená, jak a proč vznikl? Co o černém pátku ještě nevíte, je to jenom marketingový tah, nebo můžete skutečně při nákupu ušetřit?

Co je to Black Friday a jak vznikl?

Co je to BLACK FRIDAY?

BLACK FRIDAY znamená v překladu černý pátek, nicméně originál pochází ze Spojených států amerických a není to tak úplně pozitivní. Černý pátek byl poprvé pojmenován americkou policií, jedná se o den po DNI DÍKUVZDÁNÍ v USA, kterým se obvykle zahajuje vánoční nákupní sezónu s nabídkou slev obchodů a e-shopu. Do ulic vyráží davy lidí, tvoří se zácpy, kolabuje doprava a tedy pro policii se jedná ČERNÝ PÁTEK. Pro obchody Black Friday často přinášel vysoké zisky a tedy černá čísla a to je další význam tohoto slova, pátek, kdy se některé obchody z červených čísel, dostávají do černých.

Kdy začíná BLACK FRIDAY?

Black Friday připadá na čtvrtý pátek v listopadu, ale to se v průběhu mění, hlavně v České republice to má každý obchod jinak a stal se z toho u nás marketingový tah. Už to není pouze jeden den, ale většinou týden, nebo dokonce delší období. Záliba Čechů ve slevách je obrovská, tak proč toho nevyužít. 

Na co si dát u akce BLACK FRIDAY pozor?

Černý pátek se nejen využívá ke zvýšení zisků, ale také ke zneužívání zákazníků. Uměle navýšená cena 30 dní před akcí je častou praktikou obchodů, ale dá se tomu předcházet. Vždy si ověřte, za kolik ostatní prodejny tento výrobek nabízejí, zda není původní cena uměle vytvořena. Čekáte s nákupem konkrétního produktu na akci Black Friday, pak je to jednoduché, nafoťte si cenu minimálně 30 dní před akcí a pak už stačí cenu jenom porovnat. Nevýhodou je, že zrovna Vámi poptávaný produkt nemusí být v akci. Obchody často také dávají do slevy starší modely, které se jim v průběhu roku nepodařilo prodat, může to být také promo akce k nový produktům, pomoc k vyšším tržbám na úkor ziskovosti, tedy snížením marže.

Proč nemůžou být velké slevy u zážitku?

Cena zážitku se skládá z nákladů a práce nebo marže. Sleva u zážitku je tedy výhradně z práce nebo marže, náklady zůstávají ve většině případů stejné. Pokud tedy někde uvidíte slevu 50% u zážitku, je to k zamyšlení, jelikož na zážitcích nejsou velké marže a provize pro zážitkové agentury jsou v průměru 15%, je tedy vůbec možné prodávat zážitek s 50% slevou? Pokud někdo dokáže nastavit velkou slevu, musí mít zážitek výrazně nadsazený nebo s velkou marží, ale může to být i dáno změnou dodavatele a jiných vlivů, které by tuto cenu snížili. A to je důvod, proč u nás velké slevy nenajdete. Největší aktuální sleva je u Subaru na polygonu Most, jelikož se podařilo domluvit vůz od jiného provozovatele, mohlo dojít ke snížení ceny, která po 30 dnech bude v ceníku na určitou dobu trvalá, nicméně již tento produkt nebude jako slevová akce.  

Slevy v roce 2025!

Letos máme tradičně akci na Větrný tunel a to konkrétně 4 minuty letu za cenu 3 minut. Skutečně levněji můžete zakoupit bungee jumping, vybrané jízdy supersporty, offroad zážitky často ve formě bonusu. Ve slevě najdete letenku do balonu, rallye zážitek Most a pár další slev. Zážitky se nevyprodávají, slevy jsou skutečně z marší zprostředkovatelů a provozovatů. Podívejte se na slevové zážitkové akce.

Pošlete tip svým blízkým Sdílejte tip na dokonalý zážitek!