Jak se stát závodníkem

5. 1. 2020 14:45 Zážitky

Jak jsem se stal závodníkem na zkoušku a posadil se do opravdového závodního speciálu. Zkusit si to může každý alespoň průměrný řidič v programu určeným pro širokou veřejnost. Jak se stát závodníkem a nezruinovat?

Jak se stát závodníkem

Nejlevnější způsob, jak začít

Než se rozhodnete pro závodní kariéru, vyzkoušejte si své schopnosti na profesionálním pohyblivém simulátoru v Kralupech nad Vltavou. Ujme se vás profesionální závodník a provede vás základy ostré jízdy na okruhu. Sami se přesvědčíte, zda máte talent a jaké to vlastně je, sedět za volantem závodního auta. Výuka probíhá v tréninkovém centru, které navštěvují profesionální závodníci k vylepšení svých dovedností, nebo tréninku na konkrétní okruh. Doporučujeme více výukových hodin a nejlépe trénink zaměřený na okruh Autodrom Most nebo Brno. 

Získané dovednosti si můžete vyzkoušet během testování se závodním speciálem BMW na velkém okruhu Autodrom Brno nebo Most. Během testování se můžete poměřit čas na kolo s ostatními závodníky. Závěrečným krokem než si pořídíte nebo pronajmete vlastní speciál je účast na amaterském okruhovém závodu nebo program rally jezdcem na zkoušku viz odkazy pod článkem.

Amatérský závod

Často jsem si hrál s myšlenkou zkusit si ostrý závod v závodním speciálu, ale jenom o tom mluvit nestačí. Jednoho krásného dne jsem sám sebe přesvědčil, že je na čase splnit si svůj sen. a přihlásil jsem se na amatérský okruhový závod, který jsme měli už nějakou dobu v nabídce. Sice mě lákalo více rally, ale této době moc relativně dostupných možností nebylo. Vlastní vůz nemám a pronajmout si rally speciál i na amatérský závod je pořádný ranec. A tak jsem zvolil nejdostupnější alternativu a byl to zážitek na celý život. 

Je to závod se vším všudy!

Závod, na který jsem se chystal je unikátní program pro širokou veřejnost. Celkem se jedou 4 amatérské 6 - 9 hodinové vytrvalostní závody za jeden kalendářní rok. Během závodu se postupně střídají jezdci po 1 hodině. Můžete si zakoupit hodinovou účast, ale i delší, nicméně pro začátek je hodina jízdy víc než dost. Pravidelně se jezdí na okruhu Autodromu Most, Masarykově okruhu v Brně a na Slovakiaringu.

Závodu se účastní několik závodních týmů s různorodou technikou a většina z nich má ve svých řadách zkušené jezdce, nejrychlejší pravděpodobně nebudete. Ještě jsem se nezmínil s čím vlastně pojedete. Do rukou vám bude svěřen speciál BMW s výkonem 300 koní, jsem jeden z posledních, co řídil starší verzi s manuální převodovkou. Nově se bude jezdit s novější verzí s řazením pádly pod volantem a jak jsem později pochopil, je to nesporná výhoda.

Čekám v depu, už brzy......

Než se konečně posadíte do auta a vyrazíte na trať, čeká vás nutné školení, které probíhá večer před závodem. Nyní už vím, co znamená žlutá i červená vlajka a co udělat, když jí uvidím :-). Vím, jak se na trati chovat a hlavně co rozhodně nedělat. Den D nastal, nasoukám se do závodní kombinézy, v ruce držím helmu a rukavice. Poslední instrukce a čekám, nervozita se stupňuje, zvlášť, když sleduji, jakou rychlostí jezdí ostatní závodníci na nejdelší rovince okruhu, která se nachází naproti depa. Můj čas se blíží, nasazuji rukavice a helmu, v depu se vše chystá na příjezd.

A jdeme na to

Adrenalin stoupal strmějším tempem a samozřejmě se zvětšovala i nervozita. Právě přijíždí závodník, kterého budu střídat, snad to týmu moc nepokazím :-). Ještě jsem se nezmínil, že v autě máte jako spolujezdce zkušeného instruktora (naštěstí). Závodní speciál BMW právě zastavuje, střídám kolegu a usedám za volant skutečného závodního auta. Krátce jsem se přes interkom pozdravil se svým spolujezdcem, připoutáno jedem. Vyjíždím z boxu a kupodivu nervozita je fuč, respektive na nervozitu už nebyl čas. 

Tři, čtyři, brzda 

Trojka, čtyřka, brzdi, dej tam trojku, ok, plnej plyn, najeď si zprava, bacha, zleva předjíždí Radical (něco jako formule), drž se ho. To se lehce řekne, než jsem se rozkoukal, byl pryč. No počkám na někoho pomalejšího, kdo my ukáže stopu, ale najít někoho pomalejšího bylo fakt těžký. Nečekejte, že budete stát proti nějakým ořezávátkům, většina týmů má své stálé jezdce, nicméně se na trati přeci jenom pohybuje i několik začínajících a mírně pokročilých jezdců, se kterými jsem svedl pár krásných soubojů. Pouze náš tým umožňuje jízdu pro úplné nováčky bez předchozích zkušeností a jelikož v tom mají letité zkušenosti, není se opravdu čeho bát. Jízdu jsem si užíval čím dál víc a hodně se postupně zlepšoval, ale uteklo to jako voda. Přijíždím do depa a ač nerad, přenechávám své místo dalšímu závodníkovi na zkoušku. 

Jaké to tedy bylo?

Naprosto fantastické, směle to mohu prohlásit za jeden z největších zážitků v mém životě. Na začátku jsem byl nervózní, ale to jen proto, že jsem nevěděl, co mě čeká. Určitě do toho opět půjdu a bude to zase o fous lepší zážitek v novější BMW s řazením pádly pod volantem. Doporučuji zůstat na okruhu na celý závod, hlady nebudete, v depu je připravený catering. Pokud jste dobrý řidič nebo dobrá řidička, neváhejte a zkuste si to, vlastně by bylo lepší o tom hodně mluvit a třeba vám to někdo k narozeninám koupí, nebo přinese Ježíšek :-). 

Je to vstupní brána do světa závodů

Pokud uvažujete v dospělosti o amatérském nebo profesionálním závodění, máte pouze pár možností jak začít. Nejméně finančně náročný je tento zážitkový kurz, vše je zajištěno, závodní auto, oblečení, mechanici a hlavně, vedle sebe máte zkušeného instruktora. Po závodu obdržíte telemetrii, kde si jednoduše můžete porovnat svůj styl jízdy a časy jednotlivých kol s ostatními. Navíc budete mít přístup ke všem videím z jízdy našeho týmu, včetně vlastního záznamu. Pokud budete hodně dobrý, můžete se domluvit s majitelem týmu Martinem Příhodou na pravidelném závodění, na výběr pak máte několik závodních speciálů včetně Radicalů.

Programy pro začínající jezdce

Další možností, jak si ověřit své jezdecké schopnosti a naučit se něčemu novému, je zážitkový program Autokrosovým závodníkem na zkoušku. Celodenním tréninkem vás provede mistr České republiky a Evropy v autokrosu Miroslav Burian. Trénink se koná v Sedlčanské kotlině nebo na autokrosovém okruhu v Dolním Bousově, jezdí se v závodní buggy se zadním náhonem.

Úvod do světa rally v Plzni. Půl denní program, kde si vyzkoušíte jízdu v závodních Fiestách na letištní trati. Jedná se o nejbezpečnější způsob, jak si vyzkoušet jízdu závodním autem. Na stránkách https://www.dokonalyzazitek.cz/zazitky/jizda-v-zavodnim-rally-aute, najdete veškeré rallye zážitky.

Náročnější investicí je pořízení vlastního upraveného auta a účastnit se různých amatérských závodů do vrchu nebo v rallye. Dříve postačilo obyčejné auto, ale dnešní amatérští závodníci používají v podstatě z závodní auta a celé to amatérské závodění se posunulo o pořádný kus výš. Závěrem mohu konstatovat, že závodníkem se v mém věku už nestanu, ale zkušenost to byla nezapomenutelná. Brzy vyzkouším novinku RALLY JEZDCEM NA ZKOUŠKU v Sosnové.

Pošlete tip svým blízkým Sdílejte tip na dokonalý zážitek!